Facebook YouTube
 
 
 
 
Tekintse meg a Vitamintorna aktualitásait képekben.
 
Tekintse meg a tanfolyamok minőségbiztosítási összegzését.
 
Tekintse meg a Vitamintorna rövid bemutató filmjeit!
 
 
Vitamintorna - Interaktív Könyvtár

Rendelőm új kezeléssel bővült!

Elvégeztem Bene Máté "Autodekompressziós Terápeuta" képzését, melynek tanúsítványa megtekinthető itt.
A terápiáról bővebben Bene Máté oldalán lehet tájékozódni. A kezelésre telefonon lehet időpontot kérni.
Mi is az a Vitamintorna?

Mi is az a Vitamintorna és ki a T-Vitamin? Vitamin és torna, vagy torna Vitamin, mitől lesz Vitamintorna? A kifejezés igen különlegesre sikerült, de e két szó hátterében több van, mint amit gondolhatunk róla. A T-Vitamin egy különleges vitamin, amit szájon keresztül nem lehet bevenni, mint a C-vitamint, vagy társait. A T-Vitamin a Torna Vitamin, ami akkor használ a gyerekeknek, ha a T-Vitaminnal együtt tornáznak és megtanulják azokat a különleges, speciális tornagyakorlatokat, amelyek segítik gerincük, mozgatóapparátusuk egészséges fejlődését.

A Vitamintorna nem csupán óvodai torna, hanem egy teljesen új prevenciós szemléletű egészségmegőrző, képességfejlesztő élet- és mozgásprogram.

A Vitamintorna a testmozgás, egészségmegőrzés, egészségügyi felvilágosítás és a testkultúra azon területe, amely a gyerekek testi, lelki fejlődését elősegíti, és megtanítja őket az egészséges, gerincbarát életvitel folytatására és ezen értékek megőrzésére.

A Vitamintorna módszertana mindenben eltér az óvodai testneveléstől, vagy a gyógytestneveléstől. Amíg egy óvodai testnevelés foglalkozáson csoportosan játékos formában foglalkoztatjuk a gyerekeket, addig a Vitamintornán csoportban végzett egyéni speciális gyakorlatokat tanítunk. Ezek a speciális gyakorlatok a tartásjavító, talpizom erősítő, egyensúlyt-, koordinációt-, finommotorikát fejlesztő, koncentráló képességeket fokozó gyakorlatok, amelyeknek meghatározott sorrendje van.

A gyakorlatokat zenére végezzük, az utánzásos és játékos formájú gyakorlatvezetéssel. Így minden foglalkozáson zenés fejlesztést is alkalmazunk, hogy a koncentráló képességet a keresztezett adaptáció segítségével fokozzuk. Sőt a zene ritmusának felhasználásával a gyerekek ritmusérzékét is tudjuk fejleszteni. A zene alkalmazása nagyon fontos, mert a zene alapjában véve is mozgásra csábít. Serkentően hat a gyerekekre és elterelik a figyelmet a gyakorlatok nehézségéről is.

A Vitamintorna zenék elkészítésénél mindig szem előtt tartottuk a gyerekek életkorát. A 3-4 éves korosztálynak még a lassúbb ütemszámú zenét, míg az 5-6 éves gyerekeknél már a ritmusosabb, gyorsabb zeneszámokat alkalmazzuk. A zene gyorsaságát ütem/ percben mérik. A mozgás üteme minden esetben megegyezik a zene ütemével. Mindig olyan zenét választottunk, amelyik élvezetes és megfelel a gyerekek ízlésvilágának.

A Vitamintorna foglalkozások elején rövid bábozással egybekötött egészségügyi felvilágosító anyag kerül feldolgozásra, amelynek számonkérése a programhoz tartozó óvodás és kisiskolás színezős munkafüzetek segítségével jobban elsajátítható. Ezeket a színezős tornafüzeteket a programban résztvevő gyerekek a foglalkozások után megkapják és otthon a tornagyakorlatokat kiszínezhetik, szüleikkel együtt gyakorolhatják. Így az elméleti anyag jobban elsajátítható szülők és gyerekek számára egyaránt, és a szülőkre közvetve is hatást gyakorlunk.

A Vitamintorna másik különlegessége a képhez kötés módszerének alkalmazása. Minden Vitamintorna gyakorlat egy állat, vagy növény, vagy tárgy utánzását jelenti, amelyeknek meghatározott sorrendisége van. Ezek az utánzó gyakorlatból álló sorozatok egy blokkot alkotnak, amelyeket zenére kell kivitelezni. Ilyen például a cicahát-kutyahát blokk.

Minden munkafüzet egy gyakorlatsort tartalmaz, most a Mici cicás első munkafüzetet mutatom be. Ezeket a gyakorlatokat bárki elkezdheti óvodásaival.

A foglalkozás elején beszélgetés Mici cica bábbal:

Kedves gyerekek! Ismeritek a cicákat? Meséljétek róluk!
Milyen ügyes a cica, hogyan tudja gömbölyíteni a hátát, hogyan issza a tejet, mennyire mozgékony, alkalmazkodó. Gömbölyítsétek a hátatokat és tapogassátok meg egymásnak mennyire mozgékony. Most a cica egy napját fogjuk eljátszani és ebben még Picúr a kiskutyus is segíteni fog nekünk.

A munkafüzet első gyakorlata mindig egy ülés, vagy állás, vagy kartartás, amit a gyerekek megtanulnak.

Itt az okos bagoly ülés az első gyakorlat. Törökülésben hátsó rézsút mélytartásban lapockákat összezárva fejtetővel nyújtózva kell ülni. Ez az ülés a fegyelmező figura is egyben és a mozgató-szervrendszerre gyakorolt hatása alapján az egyenes testtartást segíti elő. Az okos bagoly a mesék kulcsfigurája is, ezért ezt az ülést minden mesénél, tornánál gyakoroljuk. A következő gyakorlatsor a hát mobilizálását, mozgékonyságát segítik elő.

Kiinduló helyzet: térdelő támasz.

1. gyakorlat: hát-gerinc domborítása, azaz cicahát.
Hatása: hátizmok nyújtása, hasizmok innerválása, gerinc mobilitásának növelése.

2. gyakorlat: hát-gerinc homorítása, azaz kutyahát.
Hatása: hátizmok erősítése, hasizmok nyújtása, gerinc mobilitásának növelése.

3. gyakorlat: törzs oldalirányú elhajlítása, azaz farkcsóváló boci.
Hatása: gerinc melletti izmok erősítése és nyújtása, gerinc oldalirányú elhajlásának fokozása.
Itt az első három gyakorlatnál agonista és antagonista izmokban egyszerre izomerősítés és nyújtás is megtörténik.

4. gyakorlat: térdelő alkartámasz, azaz kiskutyahát.
Hatása: háti szakaszon az izmok nyújtása jön létre.

5. gyakorlat: térdelő alkartámaszban váltott karral nyújtózás magas tartásban, azaz kiskutya nyúl a csonttért.
Hatása: a nyújtózó kar oldalán a gerinc melletti, azaz paravertebrális izomzat nyújtása. Ezzel a gyakorlattal az esetlegesen zsugorodásra hajlamos mélyhát-izmokat tudjuk nyújtani, valamint a lapockát körülvevő izmokat is.

6. gyakorlat: térdelőtámasz, átnyúlás a mellkas alatt az egyik karral a másik irányába, azaz kiscica játszik a gombolyaggal.
Hatása: a nyújtózó karnál a lapocka mozgékonyságának növelése, az izmok nyújtása.

7. gyakorlat: klasszikus törzshullám gyakorlat. Kiinduló helyzet: térdelőtámaszban, ujjak szembe vannak egymással majd karhajlítás, mellkas leengedése és előre húzása a talaj fölött, közben a hát homorú, majd karnyújtás, hát domborítás és sarokülés következik. Ez a mozdulat ahhoz hasonlít, mint mikor a kiscica issza a tálból a tejet.
Hatása: az előbb elvégzett gyakorlatok után még jobban fokozza a gerinc mozgékonyságát, erősíti a karizmokat, és még egyensúlyáthelyezés is történik a végtagokban. Tudatos légző-gyakorlattal egybekötve még hatásosabb a mellkas-tágítás is.

8. gyakorlat: térdelőtámaszban ellentétes kar-láb emelése vízszintes helyzetig, ez a kiscica nyújtózik gyakorlat.
Hatása: a gerinc melletti izmokat erősíti, az egyensúlyozást támogatja.

A gyakorlatok precíz pontos zenére történő kivitelezés után újra Mici cica (bábozással) játszik velünk. Köralakításban leülünk a gyerekekkel, majd felszólítunk egy gyermeket, jöjjön oda hozzánk. A gyermek a Vitamintorna kártyákból kihúz egy állatutánzó gyakorlatot Mici cica kezéből és bemutatja azt a többieknek a kör közepén. A többi gyermek kitalálja, hogy ez a gyakorlat pl. a cicahát, majd mindenki bemutatja azt egyszerre. Közben Mici cica körbesétál és megsimogatja a gyerekek hátát (a pedagógus kijavítja a rosszul kivitelezett gyakorlatokat), megdicséri az ügyes kiscicákat.

Ezt a játékot addig játsszuk, amíg mindenki egy gyakorlatot be nem mutatott. Ahogy bővül az anyag egész évben, a program végére már a több mint 200 utánzó gyakorlattal is játszhatunk a kártyajátékkal. A játék után majd pihenés következik.

A Vitamintorna másik egyedisége, hogy a foglalkozások végén a gyerekek lassú, nyugtató hatású zenét hallgatnak. A gyerekek nem csak lazítanak ilyenkor, hanem pihentetik a gerincüket is, a talajon fekve különböző gerinckímélő, lazító testhelyzetben. Például oldalt fekve összegömbölyödve, mint egy alvó kiscica.

Összefoglalva az óvodai Vitamintorna egészségmegőrző tornaprogram tartalmazza a rendszeres, növekedést elősegítő testmozgásokat, a gerincbarát életvitel elsajátítását, az egészséges táplálkozást, az egészségtudatos viselkedési szokásokat, a lelki egészség, harmonikus életvitel, belső harmónia megteremtését, a képességek fejlesztését zene alkalmazásával, valamint a kultúrált magatartási szokásokat, szándékos és véletlen balesetek megelőzését a mozgásfoglalkozások alatt.

A Vitamintorna másik célja hogy az óvodából az iskolába történő változást és átmenetet megkönnyítése a felvilágosítással egybekötött mozgás alkalmazásával. Felkészíti még a gyerekeket a mozgó óvodai életformáról az iskolai ülő életformára való áttérésre, a helyes táskahordásra, súlyemelésre, a gerinc védelmére az egyenes testtartásért felelős izomcsoportok megerősítésével, a mozgatóapparátus optimális fejlődésének megtámogatásával.

És nem utolsó sorban, ami lényeges eleme a Vitamintornának a testkép, a testtudat, kialakítása, valamint az örömszerzés a mozgáson, zene hallgatáson keresztül! Igen sokféle lehetőség van, ami a mozgásfejlesztésre épít, ám a Vitamintorna 1. akkreditált pedagógus tanfolyamunk egy a lehetőségek közül, amely nem "csak a mozgást", hanem az egészséget, mint a legfőbb emberi értéket is szem előtt tartja.

A mozgásszegény életmód, a helytelen táplálkozás és életvitel okozta gerincbetegségek, arra hívták fel a figyelmemet, hogy a felvilágosítás és a prevenció együtt kell, hogy megjelenjen a gyerekek életében. A gyerek ismerje meg saját testét, tudjon bánni vele, tornázzon, és óvja is meg a káros hatásoktól. Épüljön be az életébe a gerincbarát szemlélet, az óvodában, iskolában, otthonában és a szabadidejében az életkorának és csontozatának megfelelő mozgással segítse egészséges fejlődését.

A Vitamintorna 1. továbbképzés célja, hogy a 3-10 éves korosztállyal foglalkozó pedagógusok olyan speciális mozgásterápiát tanuljanak meg, amely segíti a testnevelés területén is a munkájukat. Az óvodapedagógusok képesek legyenek egy egészségnapon a gyerekeknek felvilágosítást adni a mozgató-szervrendszerről, a helyes ülési alternatívákról a padban, széken, a légzőszervrendszerről, a keringési szervrendszerről, a helyes táplálkozási szokásokról gyerekkorban. Ismerjék a sportolás előnyeit, a versenyszerű sportok hátrányait.

A tanfolyam első tematikai egysége összefoglalja az anatómia és élettani ismereteket. Hasznos információkat tartalmaz a fejlődő gyermeki szervezetről, a gerinc felépítéséről, valamint a gerinc görbületeinek kialakulásáról. Az idegrendszer és a keresztezett adaptáció megismerése nélkül a mozgáskoordináció, mint fogalom elképzelhetetlen. A második tematikai egység alternatívákat ad a felvilágosítás lehetőségeiről gyerekkorban, megismerteti a pedagógust a különböző relaxálási technikák alkalmazásával. A harmadik tematikai egység a tudatos Vitamintorna mozgásterápiás foglalkozások felépítését mutatja be. Megtanítja a pedagógusokat, hogyan vezényeljenek le egy prevenciós foglalkozást, szerrel (pl. fit-ballon, redondo- ballal) vagy éppen anélkül. Különböző óratípusokat ismerhetnek meg: prevenciós tartásjavítás, lúdtalptorna, egyensúlyfejlesztés, légzőtorna, ujjtorna stb. Megismerteti a pedagógusokat a csoportszobában tartható Vitamintorna mozgásterápiájával, melyet a napköziben is gyakorolhatnak a gyerekek.

A képzés specialitása, hogy a pedagógusok bemutató foglalkozáson élőben láthatják az óvodás és kisiskolás gyerekek részvételét a Vitamintorna programban.

Remélhetőleg a tanfolyam befejeztével a 3-10 éves korosztályú gyerekekkel foglalkozó pedagógusok megfelelő egészségmegőrzési és egészségfejlesztési ismereteket kapnak, és ezzel a tudással képesek lesznek a prevenciós módszerek alkalmazására, valamint a gyerekek egészség felé forduló, gerincbarát életmódjának, életszemléletének kialakítására.

Ám ez a fajta egészségmegőrzés, egészségnevelés más módon is megvalósulhat, nem kizárólag a tornateremben tornaruhában, hanem az óvodai hétköznapi életbe is bekerülhet, a mese- báb- zene alkalmazásával.

A T-Vitamin meséi megismertetik a gyerekeket a különböző erdei állatokkal, azok életével, mozgásaival valamint az egészségmegőrző mozdulatok bekerültek a mesékbe, amit a gyerekek a csoportszobákban is végezhetnek. Egy ilyen foglakozáson nem a klasszikus értelemben vett óvodai bábozás történik, hanem mesével-bábozással - zene hallgatással egybekötött torna, azaz mesetorna.

A Találkozás Mici cicával című mesét az előbb leírt tornagyakorlatokhoz kapcsolódóan írtuk meg. Ez egy mese a Vitamintorna mese sorozatból ( amely 23 meséből áll), ahol a pantomin játékkal lehet a mesét eljátszani. A gyerekek a mesehallgatás közben leutánozzák a Breki és T vitamin mozgásait (sétalépés, körülnézés, lecsücsülés bagolyülésbe) majd a cica mozgásait kell a versből kitalálni és bemutatni. Vannak még különböző kézjátékok, kéztartások, ujjtartások, amelyekkel a finommotorikát lehet még fejleszteni. Kézműves foglalkozás alkalmával pedig a cicabábot is elkészíthetjük külön a gyerekekkel.

A mesemondás közben a pedagógus kezén legyen ott a Mici cica báb.

Jöjjön a mese. Előzményként annyit, hogy T Vitamin a városból kikerül az erdőbe és megismerkedik Brekivel, aki a barátja lesz. Breki elviszi az erdő bölcséhez az Okos bagolyhoz aki mindent lát és tud az erdő állatairól. Az Okos bagoly azt tanácsolja T Vitaminnak tanuljon az állatoktól, mert tudományuk kincset érhet. Az Okos bagoly megkéri még Brekit a békát hogy segítsen ebben a kalandos felfedezésben T Vitaminnak, mert Brekinek sok barátja van az erdőben és jól ismeri az ösvényeket is.

Találkozás Mici cicával.

Mentek, mentek, mendegéltek dombra föl és völgybe le, míg egyszer csak egy bozótos vidékre értek. Itt megálltak, megpihentek s azt mondja a béka: - itt lakik egy jó barátom, rég láttam már, tán tavaly nyáron.

- Nem ismerem, ki lehet az? - Jaj de kíváncsi vagyok - mondta izgatottan T vitamin.
- Remélem nem valami veszedelmes állat!
- Egyet se félj kisbarátom, ebben az erdőben nagyon barátságosak az állatok. - nyugtatta a béka.
- Kopp, kopp - zörgették meg az erdei bokrot - itthon vagy-e Mici cica, vendégségbe jöttünk.
- Miau, miau - kényeskedett Mici. Vendégek, jaj de jó! Kerüljetek beljebb.
- Bebújtak hát mind a ketten a macska kuckójába. Mici cica meghívta őket egy forró teára.
- Béka téged ismerlek rég, de áruld el kérlek, ki az új barátod, nem láttam még erre soha - érdeklődött Mici cica.
- T vitamin a neve - felelte a béka - s azért jött, hogy megtanulja a te kincset érő tudományodat.
- Kincset érő tudomány? Nekem olyan nincsen. - nyávogta Mici cica. Mostanában nem járatom a tudományos újságokat. A postás sem jön erre szívesen, mert a múltkor tüske ment a talpába. A tévét sem nézem sokszor, mert rossz az antennám. Inkább csak úgy tornázgatok, nyújtózkodok kedvemre.
- Ez lehet az a kincs, ami nem fénylik - gondolta T vitamin.

A cicához pedig így szólt:
- Meséld el kérlek, az egész napodat.
- Jól van nem bánom, ha épp erre van kedvetek. - egyezett bele Mici.
- Breki és T vitamin leültek a fűbe és kihúzták a derekukat bagolyegyenesre. Kíváncsian hallgatták a "Macska egész napját". Mici mesélt, mesélt, s ők áhítattal hallgatták.

Reggel mikor felkelek, domború a hátam.
Aztán kutyául horpasztok, kihúzom a vállam.
Farkamat csóválom, mint a tarka Boci.
Kiskutyába megyek le, mint egy földszintes Daxli.
Csontért nyúlok, kapadozok, bármilyen messze van
Én kinyúlok, és elérem akármerre van.
Délben gombolyaggal játszom, színes fonallal
Pofozom is erre arra, mellső mancsaimmal
Este tejet lefetyelek jó nagy cicatálból,
Hátam újra domborítom, csak úgy megszokásból.
Lábam jól kinyújtom, előre és hátra,
Egyenesen tartom, mint egy hurkapálca.
Este összegömbölyödök a cicapárnára,
Dorombolok, mélyen alszom a viszontlátásra.

- Köszönjük a hasznos mesét, nagyon tetszett a napod - hálálkodott Breki és T vitamin.
- Sajnos későre jár tovább kell mennünk - búcsúztak el Mici cicától.
- Máskor is gyertek el egy kis fecsegésre - kérlelte őket Mici.
- Szívesen - integetett Breki és T vitamin.

A meséket beépíthetjük egy délelőtti foglalkozásba, vagy a délutáni csendes pihenő előtti mesélésbe.

A Testkultúra- Vitamintorna 2. (30 órás) tanfolyam: egészségnevelés mese- báb- zene alkalmazásával címmel került akkreditálásra.

A tanfolyam első tematikai egység a bábozás rövid történetét mutatja be és hatását a gyermekek értelmi és érzelmi fejlődésére. Felhívja a figyelmet a kisgyermekek életéből eltűnő oly fontos bábjátékra, melyet a mesefilmek pszichésen nem helyettesíthetnek. Bemutatja a kisgyermekek bábjátékát és a felnőtt játékát a gyermek számára.

A bábjáték pedagógiai szerepe valamint alkalmazása az oktatásban és nevelésben a pszichoszomatikus elváltozások esetén létfontosságú, mely a gyógyító bábjátékok és egészségmegőrző mesék formájában a gyermek egészséges énképének kialakulását segíti elő.

Ehhez kapcsolódóan a pedagógusok megismerhetik a különböző Vitamintorna bábok elkészítési technikáját, a bábozás térkialakítását, díszlettervezését és alkalmazását.

A mese alkalmazása gyermekkorban a lelki fejlődést segíti elő. A mese felépítését, a meseválasztás szempontjait, és a feldolgozás menetét taglalja a következő tematikai egység. A dramaturgia: a szerep és szereplőválasztás, fény-zene összhatás megkomponálásának ismerete szükséges ahhoz, hogy a megfelelő pszichés hatást tudjuk kiváltani a gyermeknél.

Az utolsó tematikai egységben az egészségmegőrző, felvilágosító Vitamintorna mesék ismertetésére kerül sor. A mesék előadása és alkalmazása során a pedagógusok megismertethetik a gyerekeket, tanulókat az egészséges, gerincbarát életmóddal. A bábozás a zene és a mese alkalmazásával a gyerekek, tanulók énkép emocionális fejlődése pozitív irányban elősegíthető.

A tanfolyam végére a pedagógusok olyan kompetenciával rendelkeznek, amellyel a gyermekek pszichoszomatikus elváltozásait ezzel a módszertannal oldhatják. Segítik a gyerekek, tanulók egészséges életmódra nevelését, ezzel megelőzik a mai társadalomban nagymértékben kialakuló tartási rendellenességek, koncentrációs zavarokat, a megosztott figyelem hiányának kialakulását.

Az általunk kidolgozott új szemléletű Vitamintorna módszertant már több éve akkreditált 60 órában elfogadott pedagógus továbbképzés keretein belül oktatjuk Budapesten, igény szerint vidéken.

A Vitamintorna egy utat nyit pedagógusnak és gyereknek egyaránt az egészség megőrzéséhez és az örömteli testmozgáshoz.

A Vitamintorna embléma, képek, mesék és módszertan a Szabadalmi Hivatal által levédett. Szerzője és a cikk írója: Donáthné Forgács Boglárka

Tanfolyami időpontok és jelentkezési lapok

 
 
 
Top